Listing 1 - 10 of 836 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of social education --- #BSCH: vak: geschiedenis --- geschiedbronnen --- geschiedenis --- bronnenboeken --- Geschiedenis: documenten --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Mathematics --- History. --- wiskunde --- geschiedenis --- wetenschapsgeschiedenis --- 51:93 --- algebra --- meetkunde --- rekenkunde --- 510.2 --- Wiskunde-geschiedenis --- wiskunde: geschiedenis --- Geschiedenis der wiskunde - Wiskundigen --- Wiskunde --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Na eeuwenlange verdeeldheid sloegen zes landen in Europa de handen in elkaar. Grenzen vervaagden en slagbomen verdwenen. Het continent werd verenigd door instellingen op te richten en verdragen te sluiten. Premiers, presidenten, kanseliers en commissarissen bepaalden de richting en de snelheid van de eenmaking. Ze werden bondgenoten of rivalen. Soms konden ze elkaar niet luchten, af en toe werden ze zielsverwanten. Ze schreven geschiedenis in duffe vergaderzalen, maar net zo goed in prachtige paleizen of in kelders en krochten van kloosters en kastelen. Ze ontmoetten elkaar in achterafhotelletjes, in de bergen of op een boot.Dit boek is een reis over het continent in het spoor van de hoofdrolspelers en de toevallige passanten die al dan niet gepland mee op het toneel belandden. Het vertelt hoe de Europese grondwet in een braadkip belandde, wat een opblaaspop met de vrije markt te maken heeft en hoe koeien in een vergaderzaal op de vierde verdieping verzeilden. Het is het verhaal van ministers die cello speelden, porto met cola dronken of op gebreide pantoffels door de gangen rondslopen.Het traject van de Europese eenmaking volgde geen vast patroon. Er was nooit een draaiboek of een breed gedragen plan en toch ontstond, stap voor stap, de Europese Unie. Met dit boek schreef Hendrik Vos een geschiedenis van Europa die vertrouwd aanvoelt en toch verrast, die op basis van de kleine verhalen het grote avontuur vertelt.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/dit-is-europa
Europa --- Geschiedenis --- Politiek --- Europese Unie --- Politieke geschiedenis --- International relations. Foreign policy --- European Union --- History of Europe --- politieke geschiedenis --- sociale geschiedenis --- economische geschiedenis --- 921 --- Europa geschiedenis --- Europa politiek --- geschiedenis Europa --- histoire Europe
Choose an application
Wereldgeschiedenis is groots. Groots omdat het tijdsperspectief en de ruimtelijke dimensie ongemeen breed zijn, omdat het aantal thema's binnen wereldgeschiedenis vrijwel oneindig is, omdat de bronnen over en de kennis van de wereldgeschiedenis onoverzichtelijk lijken en omdat het analytische instrumentarium om deze informatie te begrijpen heel divers is. Deze inleiding reikt de noodzakelijke hulpmiddelen aan om het grote verhaal van de menselijke reis te kunnen lezen en begrijpen. Ze leert dat wereldgeschiedenis geen totaalverhaal is, maar een perspectief, een manier van kijken, van denken en van doen. Dit boek gaat in op het waarom, wat en hoe van de hedendaagse wereldgeschiedenis. De auteur stelt hierin de grote vragen in de wereldgeschiedenis, en bij uitbreiding in de wereld van vandaag. Hoe groeit de mens uit van een bedreigde tot de meest succesvolle soort? Hoe geeft de natuur de menselijke geschiedenis mee vorm? Hoe geven landbouwsamenlevingen de menselijke geschiedenis een nieuwe wending? Hoe organiseert de mens zich in steeds complexere bestuurssystemen? Hoe ontwikkelt de mens nieuwe religieuze en culturele zingevingpatronen? Hoe lopen tijdens de voorbije eeuwen de trajecten van het ‘Westen' en de rest van de wereld uit elkaar? Hoe wordt tegelijkertijd de wereld meer globaler? Hoe wordt die wereld getekend door divergerende patronen van rijkdom, armoede en ongelijkheid? Dit boek introduceert aan de hand van tien parallelle en geïntegreerde historische verhalen en een uitgebreide literatuurwijzer de lezer in de ongemeen boeiende wereld van de menselijke geschiedenis.
wereldgeschiedenis --- World history --- Geschiedenis [Wereld] --- Histoire universelle --- Universal history --- Wereldgeschiedenis --- 903 --- geschiedenis --- AA / International- internationaal --- 92 --- algemene geschiedenis --- Geschiedenis. --- Geschiedenis --- Histoire. --- History. --- 92 Geschiedenis. --- 92 Histoire. --- 92 History. --- 930.9 --- 930.9 Wereldgeschiedenis
Choose an application
Geschiedenis geven biedt een totaalpakket voor toekomstige leerkrachten in het Vlaamse lager onderwijs. Het boek geeft niet alleen praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool, maar het biedt ook talloze verrassende ideeën voor geschiedenislessen en suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden.De inhoud van dit boek is volledig toegespitst op het onderwijs in België. De belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen van de oudheid tot de moderne tijd komen voorbij.Het boek is overzichtelijk opgezet: tien hoofdstukken, één tijdsperiode per hoofdstuk. In elk hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van België, rijk geïllustreerd en waar mogelijk in internationaal perspectief. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinformatie en lessuggesties. Er is veel aandacht voor de lespraktijk. De achtergrondinformatie is helder en duidelijk en legt steeds de link naar de wereld van vandaag.Geschiedenis geven helpt je te doen wat de titel belooft: geschiedenis geven. Op een verantwoorde, goed onderbouwde en inspirerende wijze helpen de auteurs je daarin graag op weg.Bron: uitgever
Geschiedenis --- Onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Geschiedenis ; didactiek --- Didactics of history --- Didactics of primary education --- geschiedenisonderwijs --- geschiedenis --- WO (wereldoriëntatie) --- België
Choose an application
Het begrip identiteit beroert, verbindt en verdeelt. Het gaat dan om hoe de eigen natie een bepaalde identiteit uitdraagt, hoe leden van die natie daaraan moeten conformeren, om genderidentiteit, om uiterlijke kenmerken van mensen. Die laatste twee worden soms samengebracht onder de noemer woke, als verzet tegen discriminatie op basis van gender, beperking of ras. Wetenschappers bestuderen deze fenomenen als nooit tevoren. Populaire politici en opiniemakers schrijven er boekjes over. Maar wat betekent identiteit nu echt en wat doet identiteit met de visie op het verleden, met geschiedenis?Voltooid Verleden, onvoltooide geschiedenis onderzoekt hoe identiteit en geschiedenis elkaar voortdurend beïnvloeden. Identiteiten zijn niet alleen een voorwerp van historische studie, ze bepalen ook grotendeels hoe dat historisch onderzoek eruitziet. Geschiedenis is immers cruciaal voor het boetseren van identiteiten. Dit essay claimt dat in dat proces het beeld van het verleden continu verandert, met alle risico's van dien, want geschiedenis en dus het verleden worden systematisch ingezet om bepaalde identiteiten te onderbouwen. Debat en de steeds veranderende bevraging van dat verleden vormen anderzijds ook de essentie van het historisch verhaal en geven net rijkdom aan het onderzoek. Omdat er vele identiteiten zijn, kan geschiedenis dus in principe enkel meerstemmig zijn.https://www.aspeditions.be/en/book/voltooid-verleden-onvoltooide-geschiedenis/19521
History as a science --- Identiteit --- Historisch onderzoek --- Sociale identiteit --- Groepsidentiteit --- Canon (geschiedenis) --- Verleden --- Geschiedenis --- geschiedenisonderwijs --- geschiedenis --- identiteit
Choose an application
In dit handboek worden een aantal aspecten behandeld van de Europese geschiedenis gaande van de late vijftiende tot het einde van de achttiende eeuw. Hoewel de nadruk ligt op Europa, wordt ook veel aandacht besteed aan de mondiale context waarbinnen de Europese ontwikkelingen zich hebben voltrokken. Dit werk is een inleiding, bedoeld voor studenten hoger onderwijs en andere geïnteresseerden die willen kennismaken met de vroegmoderne geschiedenis. Het is daarom breed van opzet, maar tegelijk ook is het ook wetenschappelijk stevig onderbouwd. Doorheen de verschillende hoofdstukken wordt regelmatig ingegaan op de recente stand van het onderzoek in het vakgebied. InhoudsopgaveDeel I - Staten en hun evoluties Hoofdstuk 1 : Staatshervormingen Hoofdstuk 2 : De eeuw van Habsburg Hoofdstuk 3 : Europa in oorlog, 1618-1713 Hoofdstuk 4 : Op weg naar modernisering, 1713-1787 Deel II - Cultuur, kennis en religie Hoofdstuk 1 : Het humanisme van de Renaissance Hoofdstuk 2 : De Reformatie Hoofdstuk 3 : Confessionele identiteiten Hoofdstuk 4 : Onderwijs in de Late Middeleeuwen en de Vroegmoderne Tijd Hoofdstuk 5 : De wetenschappelijke revolutie Hoofdstuk 6 : De Verlichting Deel III - Conjucturen en structuren Hoodstuk 1 : De bevolkingsevolutie Hoofstuk 2 : De levensstandaard Hoofdstuk 3 : De landbouw Hoofdstuk 4 : Nijverheid Hoofdstuk 5 : Handel Deel IV - Gemeenschappen, categorieën en relaties Hoofdstuk 1 : Sociale structuren Hoofdstuk 2 : Sociale categorieën Hoofdstuk 3 : Differentiatie Hoofdstuk 4 : Mensen in de marge Deel V - De Europese overzeese expansie Hoofdstuk 1 : Motieven, voorwaarden, middelen Hoofdstuk 2 : De Portugese weg naar Indië Hoofdstuk 3 : De incorporatie van een continent - Spanje en Amerika Hoofdstuk 4 : Kapers op de kust: Frankrijk, Engeland en de Republiek Hoofdstuk 5 : De impact van de kolonisatie op Europa Hoofdstuk 6 : Overzeese rivaliteiten na 1650
Didactics of history --- geschiedenis --- History of Europe --- anno 1500-1799 --- Europa --- Nieuwe geschiedenis --- vroegmoderne tijd --- humanisme --- reformatie --- 926 --- #BSCH: vak: geschiedenis --- Nieuwe geschiedenis (c. 1500-c.1789) --- Schoolbooks - Didactic material --- Geschiedenis --- Nieuwe geschiedenis. --- geschiedenis. --- Geschiedenis. --- PHL-Education 12 --- 15e eeuw --- 18de eeuw --- nieuwe tijd
Choose an application
Dat de aandacht die tegenwoordig aan kinderen besteed wordt niet van alle tijden is, is genoegzaam bekend. Kinderen die moeilijk leerden of moeilijk opvoedbaar bleken, kinderen met handicaps en problemen bleven in de meeste gevallen aan de kant staan, werden thuis zo goed en zo kwaad als het ging opgevangen of kwamen in instellingen terecht, waar ze allemaal aan hetzelfde regime werden onderworpen. Niet zo tegenwoordig, nu voor tekortkomingen allerhande, zij het fysisch of psychisch, aanpassingen of hulp worden geboden. De orthopedagogie die zich met het afwijkende kind bezighoudt, ontwikkelde zich in de loop van de 20e eeuw tot een wetenschap. In Nederland brachten Jan Waterink, I.C. Van Houte, Frits Grewel, W.J. Bladergroen, om maar enkele namen te noemen, de problemen van in hun ontwikkeling belemmerde kinderen onder de aandacht en leverden op die manier hun bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de orthopedagogiek.
Orthopedagogics --- History --- geschiedenis --- orthopedagogiek --- Orthopedagogiek --- Geschiedenis --- 460.3 --- orthopedagogen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
6-0108-3
geschiedenis --- Etrusken --- Roman history --- Antiquity --- Etruskische kunst --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
'Fascist' is nog altijd een populair scheldwoord. Maar wat was het fascisme eigenlijk, en waarom werden mensen erdoor aangetrokken? Fascisme bood idealenMiljoenen Europeanen geloofden in de vorige eeuw heilig in het fascisme. Deze nieuwe, revolutionair-utopische ideologie en massabeweging bood zijn geestdriftige aanhangers grootse idealen om voor te leven, te sterven en te doden. Het fascisme beloofde een nieuwe samenleving, een nieuwe cultuur en zelfs een nieuwe mens.De geschiedenis van de twintigste eeuw kan onmogelijk begrepen worden zonder de ideologie van het fascisme en de oorsprong ervan te bestuderen. Geworteld in onze cultuurDeze historische zoektocht levert in Wat is fascisme? een caleidoscopisch mozaïek op van fascinerende verhalen. Revolutionaire syndicalisten, avantgardistische kunstenaars, verkondigers van Arische ‘god-mensen’, sociaaldarwinisten, schuimbekkende antisemieten, de populairste Weense burgemeester ooit en bekende filosofen en staatlieden passeren de revue. Duidelijk wordt dat het fascisme geen bedrijfsongeval in de Europese geschiedenis was. Het blijkt dieper in onze cultuur en geschiedenis geworteld te zijn dan we eigenlijk zouden willen weten.
politieke strekkingen --- 329 --- Fascisme ; geschiedenis --- fascism --- fascisme --- History of Europe --- Political philosophy. Social philosophy --- Europese geschiedenis
Listing 1 - 10 of 836 | << page >> |
Sort by
|